
Ruter jobber for at folk i Oslo og Akershus innen 2021 skal kunne transporteres sømløst – uten å ha egen bil. Se, det er et hårete mål! Utopi eller noe for Moss å se nærmere på?
Moss er i en rivende utvikling. Det er også Ruter, som driver kollektivtransport i Oslo og Akershus.
Utfordringen i Moss er todelt: 1) Mossinger kjører helst bil, også i mangel av et godt nok busstilbud 2) Byen vil bli en byggeplass og trafikkavviklingen vil bli ekstraordinært krevende i flere år fremover.
Jeg har talt bussens sak i Moss den senere tiden. Og er glad lokalpolitikerne gikk lenger enn rådmannen foreslo i sitt høringsinnspill til fylkespolitikerne om neste års kollektivtilbud i Moss (hele vedtaket sist i artikkelen). Likevel, jeg ser at Ruter tenker høyere, djervere og innovativt.
Det blir for snevert å bare tenke buss, trikk, båt og bane når det planlegges for fremtiden, sier Ruter. M2016 er deres svar på hvordan de tror fremtidens mobilitetsløsninger kan se ut.
Et mål om å ta veksten fra privatbilisme er ambisiøst, men når vi ser tilbake til 2008 ser vi starten på denne utviklingen. Veksten i kollektivtrafikken har vært sterk og betydelig høyere enn befolkningsveksten. Bare i 2014 økte antallet kollektivreiser med 10 millioner og biltrafikken har flatet ut, skriver Ruter.
Ruter sier følgende i M2016 om Moss: Reis med felles billett over alt – kort vei til Oslo, Halden, Son, Drammen og Sverige.
-Vi skal slutte å transportere folk fra et sted de egentlig ikke er til et sted de egentlig ikke skal. Vi skal istedet hjelpe folk å reise fra hvor de faktisk bor/jobber/er til hvor de faktisk skal, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
– Det er en helt annen måte å tenke på. Vi må slutte å tenke på busslinjer og holdeplasser, men heller finne ut mer folks liv og hva de trenger å få gjort. Det er veldig mye folk trenger, og Ruter ønsker at de skal kunne gjøre det uten å måtte eie en bil, sa Beth Stensen, leder for nye kundetjenester i Ruter. Se foredraget her.
– Vi vet at folk eeelsker bilene sine, så vi har ikke lykkes ennå. Men vi gjør en rekke eksperimenter for tiden. I 2019 vil vi gjøre et mye større eksperiment med en gruppe familier som skal leve på den måten vi tror kan bli fremtidens transportløsning, inkludert en ny tjeneste, sa Stensen.
– Hun var ikke konkret, men tenkte kanskje på selvgående kjøretøy som skal utplasseres i Oslo. -Det fine er at nå er det bare for våre utviklere å gå ut på gata, spørre folk om råd og tilbakemeldinger. Vi lærer og tilpasser oss. Og folk elsker å hjelpe oss, sa Stensen.
«Enkelt for deg. Bra for alle» er en ledestjerne for Ruters arbeid. Det er et formidabelt arbeide Ruter legger ned i produktutvikling, brukerinvolvering, forskning og innovasjon. Toppsjefen selv, Bernt Reitan Jenssen, er selv pådriver.
Hva om «nye Moss» spanderte en togbillett på Reitan Jenssen og fikk ham til Moss? 40 minutter unna Moss er fremtidens transportløsninger allerede i testfasen. Visjonen, erfaringen og entusiasmen fra Ruter bør deles med mossinger, så vi bygger og utvikler en by for fremtiden.