Hvordan skal lokalpolitikerne i Moss klare å oppnå det såkalte «nullvekstmålet» i trafikken? Hvem tar egentlig ansvaret for at veksten blir stor nok?

Ifølge fagfolk i Urbanet må antallet bussreiser i Moss øke med 200 prosent, fra 880 000 reiser til 2,64 millioner. Det ideelle målet om nullvekst lar seg ikke løse ved å klatte på en bussrute her og der.

Urbanet har foreslått endringer i bussrutene i Moss fra neste år, men ikke beregnet effekten. Min påstand er at politikerne kan se langt etter en økning på 200 prosent. Noen prosentpoeng opp eller ned i antallet passasjerer er mer realistisk, slik jeg ser det. Man risikerer at «nullvekstmålet» forblir et fint ord med et hult innhold.

Jeg håper våre lokale folkevalgte nå gir velgerne beskjed om hva de vil gjøre. Torsdag 20. september er det åpent møte i Moss om buss. I oktober løper en frist for å uttale seg før fylkestinget skal bestemme seg i desember. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår fylkesrådmannens byråkratiske språk, men jeg tror hun mener Urbanets forslag «bør…reduseres noe».  Her må mossepolitikerne kjempe for det motsatte! Hvilke andre skulle kjempe for Moss´interesser når bussplanen for hele Østfold skal diskuteres?

Min drøm er at mossepolitikerne beslutter å tenke store tanker. At de benytter makten de er tildelt, at de tør å prioritere. Kanskje tilogmed hente penger i eget kommunebudsjett «fordi mossingene fortjener bedre buss» og spe på fylkeskommunens bussbudsjett, at de er offensive og nærmest forlanger «belønningsmidler» fra staten (selv om daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (frp) avviste det i januar), og at lokalpolitikerne forlanger høyere kvalitet fra Østfold kollektivtrafikk. På vegne av folket som har valgt dem. Hvilke andre skulle kjempe for Moss´interesser?

img_11142
Bilkøene i Moss blir garantert ikke kortere i årene fremover.

Og hvorfor skulle ikke mossepolitikerne gjøre det? De har selv satt ambisiøse mål, som «nullvekstmål», grønn kommune innen 2020 og sykkelbyen Moss. Mer må til, for de konkrete handlingene har hittil ikke gitt gode nok resultater. Men Ruter i Oslo og Akershus har vist at både 80 og 60 prosent økning i bussreiser er mulig på noen år. Køene og trafikkproblemene i Moss forsvinner ikke av selv. Blant bilister er engasjementet (les: frustrasjonen) allerede enorm, de er tildels rasende over lange køer. Jeg tror faktisk politikerne har en gyllen sjanse til å gjøre en betydelig forskjell om de tillater seg å tenke stort – og løser et problem for miljøet, byen og trivselen.

Buss i Moss har stått på stedet hvil i noen år. Metrobussene har økt, de mindre rutene har gått kraftig tilbake. Etter et par års prøving og feiling er vi nå på samme antall bussreiser som før metrobussene kom. Det er rett og slett ikke bra nok i en by som vokser raskt og snart får et enormt krater av en byggeplass midt i sentrum (ny jernbane). Det er på tide å innse at buss er en stor og viktig del av løsningen, at det vil koste endel å snu et dårlig inntrykk av buss, men at det er tvingende nødvendig.

Eller så får man gi opp «nullvekstmålet» og kalle en spade for en spade.

5 kommentarer om “Full bussatsing – eller gi opp nullvekstmålet?

  1. Hør-hør! Ja nå bruker jeg nesten like lang tid fra Jeløy til Våler om morgenen (45 min) som normaltid fra Moss til oslogrensa. Det er begredelig, og verre skal det som kjent bli. Om ikke noen tar imot ballen snart… for å rappe et sportslig uttrykk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s