
Hvordan tenker Moss by å involvere byens busspassasjerer og andre i diskusjonen om fremtidens busstilbud? Vil man høre folket før kommunen sender sin mening til Østfold fylkeskommune?
I dag lanserte Sindre Westerlund Mork og Moss Venstre et forslag til nytt og bedre busstilbud. Det må applauderes – uansett innhold og kvalitet! Jeg blir glad av å se en lokalpolitiker dykke ned i tallene, se inn i fremtiden – og forsøke å snekre sammen et forslag som gir flere busspassasjer, bedre miljø og mindre køfrustrasjoner.
– Å ta buss i Moss bør koste 10 kroner dagen, 100 kroner i måneden og 1000 kroner i året, foreslår Sindre Westerlund Mork til Moss Avis.
Sindre Westerlund Mork er en lokalpolitiker som har engasjert seg. Det er veldig bra og han fortjener honnør for det.
La oss se om de andre følger opp. Involverer mossingene, f eks med folkemøter eller via sosiale medier. Hører på folket og veier argumentene. Setter noen hårete mål og definerer prinsipper for fremtidens buss i Moss.
Selv har jeg ikke tenkt å bruke fritiden min på å lage forslag til bussruter. Det finnes flinke fagfolk til slikt. Men prinsipper (som «gratis å bruke», «førerløse matebusser» og «høy kvalitet») og målsettinger (som «dobling i passasjerantallet innen 2020») bør overlates til folket og deres folkevalgte. Grip sjansen – den er her nå!
Formelt skal en ekspertrapport ut på høring i høst. Moss kommune er blant dem som er invitert til å si sin mening. Dette er en av de bedre mulighetene til å si fra høyt og tydelig hvor ofte, hvor tidlig og sent – og ikke minst sette et mål som Østfold kollektivtrafikk må oppfylle.
Rapporten sier at manglende opprydding over flere år, uklar prioritering og for svak innovasjonsevne er årsaker til at tilbudet er slik det er. Analysedelen i rapporten forteller at selv metrolinjene i Moss, som har 80 prosent av antall passasjerer, har et lavt belegg. Med andre ord, busstilbudet i Moss er relativt mislykket. Det har nok endel mossinger visst en stund, men det er greit å få det i en rapport også! 65 prosent av mossingene tar sjelden eller aldri en buss.
Rapporten har forslag til løsninger, liksom Moss Venstre også har fremmet. Venstre vil senke prisene kraftig. Personlig er jeg havnet over til å anse buss som «infrastruktur» på lik linje med veier og gangstier, altså kan det være «gratis» for dem som betaler skatt i kommunen. Slik man gjør det andre steder, som i Tallin.
Østfold fylkeskommune har brukt sommeren til å gjennomgå anbefalingene i rapporten og kommer med sine kommentarer og anbefalinger til samferdselskomiteen i Østfold 11. september. Rapporten vil deretter sendes på høring til kommunene og andre interessenter, slik at de får mulighet til å gi innspill til anbefalingene i rapporten. Det planlegges for endelig behandling i fylkestinget i desember 2018.
Da vil jeg anta Moss kommune må si sin mening senest i oktober.
Vil de spørre byens befolkning om råd og innspill? Snakke med passasjerer og ikke-passasjerer?
Vil de tenke at økt bussbruk kan bidra til å dempe trafikkproblemene når halve sentrum skal graves opp for jernbane og ny riksvei? Tør lokalpolitikerne våre å tenke nytt, modig og stort? Kanskje invitere noen byer som har lyktes og høre hva de gjorde?
Rapportens forslag til løsninger er i mine øyne mer å anse som justeringer. Jeg tror ikke forslagene vil medføre betydelig vekst, men kanskje sikre status quo. Det er ikke godt nok, for naturen eller for folks helse og velvære.
PS! Visste du at Gimleveien har fått et nytt, flott busskur. For moro skyld nærmest. For få, om noen busser stopper der…! Snakk om koordinering mellom Statens vegvesen og Østfold fylkeskommune!
Det gikk noen dager og så kom det en artikkel på kommunens nettsted. Bra! Urbanet skal dessuten presentere sin rapport i miljø- og samferdselsutvalget 29. august (formannskapssalen, møtestart kl 15).
https://www.moss.kommune.no/nyheter-forsiden/nytt-kollektivtilbud-viktig-for-byen-viktig-for-deg.639132.aspx