
Busstrafikken i Moss vil øke med 7 prosent om 135 togpendlere fikk busstilbud og lot bilen stå hjemme.
Regnestykket er som følger:
Moss stasjon har 270 p-plasser. Disse er stort sett belagt hver dag, det vet alle togpendlere. La oss si at Østfold Kollektivtrafikk klarte å komme opp med et bedre tilbud slik at 50 prosent av bilførerne tok buss istedet.
Med 230 arbeidsdager per år og tur-retur ville det gitt 62 000 flere solgte bussbilletter. Dette ville tilsvare cirka 7 prosent økning på årsbasis i Moss.
I stedet gikk antallet busspassasjerer ned med -5 prosent fra 2014 til 2015, som er før/etter innføring av Metrobussene og kutt i servicerutene).
Hva må i så fall til? 3-4 nye busser hver morgen og ettermiddag skulle vel i teorien dekke behovet. Ville det samfunnsøkonomisk lønne seg? Politikerne våre får regne på det.
La oss tenke oss at hver bilist idag har 1,5 kilometers reise til Moss stasjon. Om halvparten kjørte buss istedet, ville byen bli spart for 186 000 kilometre med personbiltrafikk på ett år. Om jeg har forstått og regnet riktig, basert på denne tabellen, ville Moss by bli spart for 42 tonn co2-utslipp i året.
For ikke å snakke om 135 færre biler som skal gjennom rundkjøringen ved Kanalen og/eller gjennom byen hver morgen og ettermiddag. Rekken av biler ville vel tilsvare en kø på hele strekningen fra Rådhuset og opp til Hoppern eller så? Andre får regne på det!
Du må gjerne doble tallene, dobbelt så god effekt nemlig om alle bil-til-tog-pendlerne tok bussen. Dette var en lek med tall, men tenk om….