La meg presisere: Jeg har ikke lett med lys og lykte etter feil. Jeg har kun ramset opp dem jeg fant på min bussvei. Kanskje er det like ille eller verre på Ekholt, Kambo eller Tronvik? Eller andre steder i Østfold? Skriv gjerne i kommentarfeltet om du har eksempler. 

fil-26-02-2017-14-08-31
416 går til Orkerød, sier oppslaget. Ingen vits å fortelle folket at 416 deretter går videre til Moss sentrum?

Feil 1: Rutetabell i Per Sivles vei på Jeløy forteller at bussen går til Orkerød (Ole O. Lians gate). Punktum. Alle som velger å ta bussen, vil imidlertid fort finne ut at bussen går videre til Moss sentrum.

Og at hele ruten tar hele tre minutter og at bussen stopper i Anna Hagmans gate, selv om tabellen ikke sier det. Hallo, Østfold Kollektivtrafikk?

nsbapp3
Appen ØstfoldReise er på bærtur… Rute 416 går faktisk forbi og stopper på signal.

Feil 2: Appen forteller at man må gå fra Anna Hagmans gate (bussholdeplass) til Ole O. Lians gate for å ta rute 416 til Moss sentrum. Alle som likevel velger å stå på bussholdeplassen i Anna Hagmans gate, vil imidlertid fort finne ut at rute 416 stopper og kjører videre til Ole O. Lians gate. Hallo, Østfold Kollektivtrafikk?

Feil 3: Rutetabellen er komplett umulig å forstå – om man vil planlegge en tur fra Jeløy til Moss sentrum. Trolig er årsaken at alle rutetider er merket «Sentrum – Orkerød – Sentrum», noen burde bare hatt «Sentrum – Orkerød», andre «Orkerød – Sentrum». Og noen av tabellene hører egentlig sammen; man kan faktisk ta buss sammenhengende fra Krossern til Moss sentrum f eks kl. 06:44 (se om du klarer å finne ut hvordan!). Hallo, Østfold Kollektivtrafikk?

Svakhet 1: Ingen skilt som forteller holdeplassens navn på flere holdeplasser. Ingen rutetabell som forteller når bussen går. Hallo, Østfold Kollektivtrafikk?

nsbapp3
Appen ØstfoldReise er på bærtur… Rute 416 går faktisk forbi og stopper på signal.
nsbapp2
Ruteopplysningen på 117 (Østfold kollektivtrafikk) visste ikke hvordan man kjøper rabattert billett. Øh, service?

Svakhet 2. Ingen mulighet til å kjøpe enkeltbillett, dagbillett eller periodebillett i NSB-appen. Den appen brukes av 4-5000 togpendlere fra Østfold hver dag, mange av dem kjøper slike bussbilletter fra Ruter i NSB-appen. Skulle tro man kunne «copy and paste» Ruters løsning. Hallo, Østfold kollektivtrafikk?

Svakhet 3: Kundeservice kan ikke forklare hvordan NSB-pendlere kan kjøpe rabattert periodebillett i NSB-appen. Det er faktisk enkelt, det gjøres når togpendleren bestiller ny periodebillett for tog. Det burde vel kundeservice sjekket opp og deretter kunne opplyse? Hallo, Østfold kollektivtrafikk?

Det føles kleint å påpeke disse feilene. Men det må gjøres. Ingen er sterkere enn det svakeste leddet. Man kan forbedre om man vet hvor det svikter.

Men jeg lurer jo: Her er feil og svakheter så grovt banale og samtidig så enkle å løse at man lurer på om de ansvarlige har oversikt nok, gode nok kontrollrutiner og vilje nok? Har noen sjekket om kart og terreng stemmer? Som togpendler er jeg vant med NSB, som er flinke med tabeller og informasjon. I sammenhengen blir tidvis utskjelte NSB en rollemodell! Forøvrig Kudos til samferdelskomiteens leder, Olav Moe, som dro på busstur for å spørre folk. Mer av sånt!

La meg presisere: Jeg har ikke lett med lys og lykte etter feil. Jeg har kun ramset opp dem jeg fant på min bussvei. Kanskje er det like ille eller verre på Ekholt, Kambo eller Tronvik? Eller andre steder i Østfold? Skriv gjerne i kommentarfeltet om du har eksempler.

«Moss er en vanskelig by å drive busstrafikk i», svarer Kjetil i Østfold kollektivtrafikk til meg på Facebook. Da får jeg lyst til å si: Få først på plass skilter, rette opp feilene og hjelpe kundene til å kjøpe billetter like effektivt som hos andre kollektivoperatører!

PS! Glemte visst å si at både «Anna Hagmanns gate» og «Jedderveien» er feilstavet i appen. Det sier noe om respekten for stedet med sånt slurv. Og manglende fokus på kvalitet. Først når kvaliteten er blitt akseptabel, kan man vurdere å felle en dom over Moss som «vanskelig by å drive busstrafikk i»!

6 kommentarer om “6 smårare ting om buss

  1. Hva med det faktum at Østfold kollektiv viser til at vi som bor på Halmstad (Rygge) kan ta timekspressen til Moss eller Sarpsborg i helgene. Problemet er bare det at dersom bussen er full så får vi ikke være med nettopp fordi ekspressbusser ikke har ståplasser! Nå nærmer våren seg med stormskritt, massevis av ting skjer i Oslo framover og bussene som går annenhver time på helgene er og blir sprengfulle. På tide at vi som bor på Halmstad også får bybusser, spesielt når Moss og Rygge slås sammen!

  2. Har ikke funnet så mange «feil», men jeg synes det er litt «feil» at ingen bussavganger korresponderer med togavgangene. Til jobb benytter jeg lokaltog. Da er det 40 min ventetid på jernbanen.

    Hjem kan jeg velge mellom lokaltog og intercitytog. Velger jeg førstnevnte er det kun ti minutters ventetid. Velger jeg intercity er det 40 min ventetid igjen. I verste fall ender jeg opp med 1 time og 20 min ventetid i løpet av en dag. Og dette er kun tiden som går med i Moss. Heldigvis fungerer kollektivsystemet i Akershus og Follo. Hadde vært en drøm og ha fire bussavganger i timen også her, men som jeg sier…..en drøm. Her på Tronvik/framnes hadde det holdt med to……. bare to avganger i timen

    Også føles det også litt feil at det ikke går buss før kl 06 40. Har mange morgener i vind, snø og regn, hvor jeg sender metrosystemet lange misunnelige blikk. Men har et håp om at de ser at mye er litt «feil» med hvordan kollektivtilbudet i Moss er lagt opp, og endrer dette i løpet av 2017.

    1. Takk for at du deler god observasjon. «Svakhet» er ingen overdrivelse iallfall… Forøvrig hadde jeg gjerne ofret litt for en morgenbuss, selv kl. 06:40. Her jeg bor går første «morgenbuss» kl. 09:40.

  3. Jeg sluttet å forholde meg til bussene etter at jeg en gang kom løpende fra toget til bussen bare for å oppleve at bussjåføren svingte ut fra Moss stasjon, så rett på meg og pekte instendig på armbåndsuret sitt. Det var ikke snakk om å bremse ned ti sekunder og åpne døren. Jeg lurer på om han skjønner hvordan småbarnsforeldre og pendlere strever med å klare tidsklemma, og om han har reflektert over at han jobber i en servicenæring. Han kunne bestemt kjørt inn de sekundene igjen, og det ville neppe hatt noen graverende innvirkning på ruteplanen eller medpassasjerene.

    1. Ille!Jeg har god erfaring med sjåførene selv, men har lest flere lignende historier fra Moss. Jeg lurer på hvordan slike tilbakemeldinger blir behandlet internt?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s