Medier kan rive ned en bedrifts omdømme på 1-2-3. Hva med mediehusene selv? Hvor flinke er de til å bygge sitt omdømme?

Ta for eksempel Moss Avis, min lokalavis siden 1971 (som leser) og 1985 (som abonnent). For tiden er jeg i egne øyne (kommer tilbake til dette) digital abonnent, så http://www.moss-avis.no og MinSide (krever innlogging) er mine kilder. «Om Moss Avis» sier ingenting om samfunnsoppdraget, dekningsområde, politisk tilhørighet e.l. Sjekk nasjonale NRK eller lokale firmaer som Hotell Refsnes Gods eller Hansen Protection for den saks skyld. Kundene gjetter nok at Moss Avis leverer nyheter til mossinger, men tenk om historien om Refsnes Gods var «vi leier ut hotellrom»? Ikke særlig spennende og minneverdig. Se hvordan tanta i Akersgata forteller om seg selv når noen skal bestille abonnement! Å kommunisere hva vi gjør, er dog ikke på langt nær så viktig som å vise i praksis at vi gjør som vi sier vi skal. Hvis en bedrift hevder å legge vekt på god og rask service, blir det omdømmemessig mageplask om kundeservices svar bærer preg av «god-dag-mann-økseskaft-automatiske-svar» og veldig treg respons. Også mediehus må drive kundepleie. Moss Avis sendte meg nylig en nota, et fint ord, men neppe godt kjent blant unge og kan fort bli helt galt ord å bruke dersom kundens forventning og opplevelse er på bærtur. Informasjonen var kort, jeg skulle betale 2413 kroner for ett års abonnement. Da jeg flyttet til England i januar slo jeg til på et tilbud om å få Moss Avis digitalt. Nå ble jeg usikker, har jeg fått regning for papiravis likevel? Fant ingen prisinformasjon. Hva tar lokalaviser for tiden? SA i Sarpsborg kostet 1600 kr, fortalte Google. Nærmeste sammenlignbare. Usikker på om Google ga meg oppdatert informasjon dog. Prisforskjellen er jo stor. Umulig å lese mer fra notaen. Logget meg inn på MinSide, men fant ingenting. Noe abonnement på MinSide var umulig å finne, prisliste for abonnement var ikke mulig å finne, og min tilgang til tidligere korrespondanse med kundeservice var tydeligvis sperret. Tenk om jeg tipset redaksjonen om at tannlegen nektet å henge opp den lovpålagte prisinformasjonen og sendte ut uspesifiserte regninger? Uheldig for tannlegens omdømme, utvilsomt en sak som lokalavisredaktører flestl ville vurdert å trykke. Jeg vil jo at verden skal være vidunderlig, så jeg kontaktet kjentfolk i mediehuset. De forklarte «Fra og med mars/ april neste år vil MA tilby 3 pakker. Total, helg +digital og bare digital. Vi vil også forbeholde en del saker på nettavisen for abonnenter. Da skal det bli bedre og tydeligere hva man betaler for.» Vidunderlig ble verden da en teamleder forsikret at man var glad for tilbakemeldinger og at en mann skulle hjelpe meg. Hittil har jeg fått hjelp med nytt passord for innlogging. Det hadde jeg fra før (også forklart), men takk for omtanken. Men mer vidunderlig er at tilbakemeldingene skal bli diskutert i et møte neste uke. Jeg er evig optimist, så jeg håper mediehuset rydder opp i dette. Mens jeg skriver dette dukker et tilbud opp på mediehusets nettsted. Tilbud på Moss Avis Komplett eller Moss Avis Digital. Jeg tror jeg har det siste allerede, men kundeservice bruker begrepet eAvis for å forklare meg notaen, og mediehusets mann fortalte meg jo at neste år kommer de ulike pakkene for abonnenter. Forvirret? Ja. Er det så nøye? Ja, jeg synes det. Det sier meg litt om hvordan mediehuset håndterer abonnentene, en vesentlig inntektskilde som attpåtil er strukturelt utsatt. Mediehuset Moss Avis har ikke sagt hva de ønsker å være for meg eller noen andre, iallfall ikke på de digitale plattformene alle mediefolk vil vise frem og kaller «fremtiden». Derfor kan man hevde at dette er greit. Men godt omdømme er noe man må gjøre seg fortjent til. Å gjemme bort prisene og formulere betingelser på denne måten er ikke tillitsvekkende for meg. Tilsiktet eller bare klomsete spiller mindre rolle. PS Teamleder forteller meg nå at «Priser som ikke er tilgjengelig lenger er også noe vi har bedt om skal komme tilbake.» Det har skjedd nå. Mitt oppdrag er fullført. Det kvalifiserer vel til vidunderlig? Inntil videre får jeg håpe MinSide virkelig blir min en gang. Omdømmet får mediehuset stå for selv. Det er ikke mye som kreves egentlig. Det er faktisk lite som skal til. Hvis ikke er det fare på ferde.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s